Tehnici de învățare pentru copii

Întrebarea de la care pornim atunci când discutăm despre “învățare” se leagă involuntar de scopul pentru care învățăm și ce ne dorim să obținem pe termen lung. Ulterior, ajungem și la ideea de: cum putem învăța mai ușor și ce tehnici există în acest sens?!

Învățăm de la părinți, învățăm de la oamenii din jurul nostru, de la profesori, învățăm prin exercițiu, prin muzică și dans sau prin joc. Jocul este o tehnică foarte bună de învățare. Însă, așa cum jocul are o miză, care poate fi diferită pentru fiecare participant (de a câștiga, de a învăța etc.), și învățarea are miza ei.

Faptul că părinții le transmit copiilor ideea că miza învățatului este să obțină note mari, este total greșit. Obținerea unor note mari la școală nu le asigură copiilor neapărat un viitor bun. Ar trebui să-i facem pe copii să conștientizeze că nu nota o să-i facă fericiți pe termen lung, ci reușita în viață. Iar faptul că au note mari, nu le asigură neapărat un viitor strălucit. Copiii trebuie să conștientizeze în primul rând că ÎNVĂȚĂ PENTRU EI, nu pentru note, nu pentru părinți, ci pentru dezvoltarea și evoluția lor.

Fiecare persoană învață în ritmul său și are anumite deprinderi pe care și le-a însușit și le folosește atunci când vrea să memoreze o informație. Unii citesc cu voce tare, alții în gând, unii folosesc un creion pentru a citi un text, alții se descucă doar cu privirea. Însă atunci când implici toate simțurile (vizual, miros, auditiv, gustativ etc.), procesul de învățare este mult mai ușor.

În plus, s-a demonstrat științific faptul că citind in cu voce tare, reții mult mai puține informații decât dacă ai citi în gând. Explicația este următoarea: atunci când citești în gând, informația circulă direct de la ochi la creier. Însă atunci când citești cu voce tare, drumul pe care “circulă” informația este mult mai lung: pagină, ochi, gură, creier.  În plus, cu cât citim mai repede, cu atât memorăm mai rapid informația.

Un element ajutător în procesul de învățare este și folosirea unor ustensile (pix, creion etc.) atunci când citim, pentru a urmări fiecare rând. Cititul cu reper este considerat un element care contribuie la ușurarea procesului de învățare.

Ca să învețe mai usor, copilul trebuie să își pună ampreuna energetică asupra textului pe care îl citește. De exemplu, dacă are de învățat o poezie despre Ștefan cel Mare, putem să îl ajutăm să improvizeze o bătălie, o sabie, vocea lui Ștefan cel Mare, vestimentația etc.  Creăm astfel o poveste în care copilul își asumă rolul principal și își folosește toate simțurile, în felul acesta ajugând să învețe mai uțor poezia.

Învățarea rapidă depinde și de mediu, dacă este zgomot sau liniște în cameră, dacă este cald sau frig etc. Copilul trebuie să aibă un mediu prielnic pentru învățare. Totodată, exista anumite melodii pentru citit, care relaxează și formează un cadru în care informația poate fi învățată mai ușor.

Iar dacă avem lucruri interesante pe un CD și le ascultăm în tmpul nopții, există șanse să reținem din informație.

Legat de învățarea rapidă este important să stim despre copil:

–          Cum citește acum?

–          Către ce tinde?

–          Ce stil de citire i se potrivește?

În funcție de răspunsurile la aceste întrebări, putem să îndrumăm copilul către un anumit stil de învățare. Procesul de învățare are mai multe etape: mai întâi copilul citește informații despre un anumit subiect, apoi memorează (mecanic sau creativ) și abia când pune în practică sau aplică ceea ce a citit, învață. Un lucru important legat de acest subiect este faptul că nu trebuie să-i obligăm sau să îi impunem copilului lucruri legate de învățare. “Trebuie” este un cuvânt care trebuie folosit foarte rar. 🙂

Harta noastră mentală, care este formată din emoții, obiceiuri, valori, credințe și informații crește continuu. De aceea este indicat să o hrănim mereu cu informații valoroase și pozitive. În general, universul nu recunoaște negația, iar atunci când spui NU POT, creierul nu mai acționează. Prin urmare, este bine să încurajăm copilul să gândească pozitiv, să încerce, să experimenteze și să aleagă lucrurile care sunt potrivite pentru el. În felul acesta și procesul de învățare va fi mult mai ușor.

 

*Aceste informații sunt extrase din trainingul “Tehnici de învățare”, susținut de Cătălina Nica, pentru voluntarii Asociației Create Yourself.