Training „Tehnici de învățare”, de Cătălina Nica

Voluntarii implicați în cadrul proiectului Să creștem împreună au participat pe 27 mai 2015 la trainingul „Tehnici de învățare”, susținut de Cătălina Nica.

Cătălina Nica este profesor de limba română și lucrează de peste 10 ani cu copiii atât la școală, cât și în centre de formare și tabere. Iar de 2 ani se axează pe partea de antrenare a creativității copiilor, dezvoltarea abilităților de atenție și de concentrare, citirea rapidă și memorarea creativă.

La training, voluntarii au aflat răspunsuri la întrebările: Cum pot procesa mai repede informațiile? Cum le pot memora mai ușor? Care sunt tehnicile si micile secrete ale citrii rapide si cum pot fi folosite în lucrul cu copiii?!

Fiecare persoană învață în ritmul său și are anumite deprinderi pe care și le-a însușit și le folosește atunci când vrea să memoreze o informație. Unii citesc cu voce tare, alții în gând, unii folosesc un creion pentru a citi un text, alții se descucă doar cu privirea. Însă atunci când implici toate simțurile (vizual, miros, auditiv, gustativ etc.), procesul de învățare este mult mai ușor. În plus, s-a demonstrat științific faptul că citind in cu voce tare, reții mult mai puține informații decât dacă ai citi în gând. Explicația este următoarea: atunci când citești în gând, informația circulă direct de la ochi la creier. Însă atunci când citești cu voce tare, drumul pe care „circulă” informația este mult mai lung: pagină, ochi, gură, creier.  Totodata, cu cât citim mai repede, cu atât memorăm mai rapid informația.

Un element ajutător în procesul de învățare este și folosirea unor ustensile (pix, creion etc.) atunci când citim, pentru a urmări fiecare rând. Cititul cu reper este considerat un element care contribuie la ușurarea procesului de învățare.

Harta noastră mentală, care este formată din emoții, obiceiuri, valori, credințe și informații crește continuu. De aceea este indicat să o hrănim mereu cu informații valoroase și pozitive. În general, universul nu recunoaște negația, iar atunci când spui NU POT, creierul nu mai acționează. Prin urmare, este bine să încurajăm copilul să gândească pozitiv, să încerce, să experimenteze și să aleagă lucrurile care sunt potrivite pentru el. În felul acesta și procesul de învățare va fi mult mai ușor.